Megatrend w branży samochodowej – Krzysztof Cesarz – Ipopema TFI
Dom z garażem, samochód oraz wczasy spędzane za granicą, to z tym kojarzy nam się dzisiaj luksus. Wydaje się, że w niedalekiej przyszłości postrzeganie to może ulec zmianie.
Przemiany, których początek aktualnie obserwujemy, mogą w ciągu najbliższych 15 lat zmienić percepcję luksusu. Naszym zdaniem szczególnie spektakularnych przeobrażeń należy spodziewać się w branży samochodowej. Wynikać one będą, ze zmiany sposobu użytkowania samochodów. Najbardziej prawdopodobny scenariusz to taki, w którym systemy wspomagające kierowcę (z nimi mamy do czynienia już dziś) przejmą w całości kontrolę nad pojazdem – samochody staną się autonomiczne. Szacuje się, że może to mieć miejsce ok. 2025 roku. Wtedy to jazda samochodem będzie tak samo niewymagająca wysiłku i koncentracji, jak podróżowanie pociągiem – wsiadając do auta będziemy jedynie określali dokąd chcemy jechać, a system informatyczny przejmie rolę szofera. Wówczas zauważymy ile czasu możemy zaoszczędzić, nie musząc skupiać się na prowadzeniu pojazdu. Czas spędzony w podróży można będzie poświęcić na ulubioną książkę lub oglądanie telewizji. Pierwszą licencję na autonomiczne auto mogące poruszać się po ulicy uzyskał już pięć lat temu Google.
Producenci stale pracują nad tym, aby komfort podróżowania był jak najwyższy, gdyż jest to, obok bezpieczeństwa jazdy, najważniejsze kryterium, którym kierują się klienci przy wyborze nowego samochodu. Ten megatrend zauważyła firma Samsung i zdecydowała się w 2016 roku kupić notowaną na nowojorskiej giełdzie firmę Harman International, płacąc 28% premię do wyceny rynkowej. Harman aspiruje do pozycji lidera w dziedzinie systemów nawigacji, infotainment, czy systemów nagłośnienia.
Wizja nowego wymiaru komfortu i bezpieczeństwa jazdy to duże wyzwanie dla producentów samochodów, takich jak: BMW, Renault czy Toyota, i jednocześnie duża szansa dla ich poddostawców: Continental, Valeo, Mobileye, czy Delphi Automotive. Co więcej, funkcje obecnych producentów (tzn. firm, które składają samochód z części zakupionych od poddostawców) mogą przejąć nowe podmioty, takie jak: Alphabet lub Tesla. Stąd też poddostawcy dla sektora samochodowego są naszym zdaniem interesujący z inwestycyjnego punktu widzenia. To poddostawcy w dużej mierze są autorami nowych rozwiązań technologicznych, a ich wiedza oraz produkty mogą być wykorzystane przez firmy niekojarzone dotychczas z branżą samochodową. W marcu 2017 roku Intel zdecydował się na zakup Mobileye (globalnego lidera w rozwoju zaawansowanych systemów wspomagania) oferując 34% premię do wyceny rynkowej. Skąd taka decyzja? Intel oszacował, że do 2030r. wartość rynku dla wspólnych produktów może wynieść 100 miliardów dolarów. Na tę kwotę składają się elementy związane z: systemami, przetwarzaniem danych generowanych przez samochody autonomiczne oraz dostępem do sieci.
Wizjonerzy idą w swoich domysłach krok dalej. Jeśli możemy dziś korzystać z rozwiązań informatycznych, płacąc tylko za wykorzystaną usługę, to w ten sam sposób może zostać zorganizowany dostęp do samochodów. Wg badań przeprowadzonych w USA i Wielkiej Brytanii samochód wykorzystywany jest średnio tylko przez 5% czasu, w którym przebywa w mieście. Jeśli tak, to zamiast kupować go na własność, moglibyśmy zamawiać go przez aplikację tylko wtedy, kiedy jest potrzebny, oszczędzając na koszcie jego zakupu, ubezpieczeniu itp. Wspomniany na początku artykułu dom zyskałby nowe pomieszczenie, gdyż garaż można by zamienić na dodatkowy pokój. Ponadto na ulicach zrobiłoby się luźniej, bez zaparkowanych samochodów czekających cały tydzień, aby ich właściciel mógł pojechać na zakupy.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy IPOPEMA Globalnych Megatrendów osiągnął stopę zwrotu równą 24,56%.
W lutym fundusz zarobił 4,03%, przy stopie zwrotu indeksu Bloomberg World Index równej 2,31%. W dalszym ciągu podtrzymujemy pozytywne nastawienie do spółek technologicznych. Wierzymy w dobre perspektywy spółek z branży: e-commerce, reklamy on-line oraz gier komputerowych. W ostatnich miesiącach wzrosło nasze zaangażowanie w spółki medyczne i biotechnologiczne, których wyceny są bardzo atrakcyjne. Na koniec lutego w portfelu dominowały spółki z Europy Zachodniej, Ameryki Północnej oraz kilku emitentów z Chin, i Polski. W portfelu znajduje się 35 spółek. Całkowite zaangażowanie w instrumenty udziałowe wynosi ok 94% aktywów funduszu.
* Grupa funduszy akcji globalnych rynków rozwiniętych Analiz Online
SA
Materiał zaprezentowany na stronie pochodzi od naszego partnera Ipopema TFI.
+Przeczytaj także: (kliknij i rozwiń)
+Chcesz otrzymywać więcej ciekawych artykułów, analiz oraz wpisów z naszego bloga? Oto newsletter.(kliknij i rozwiń)